تجهیزات كنترلی چیلرهای جذبی
هر سیستمی برای داشتن عملكرد مناسب و بدون نقص می بایست پارامترهای مختلفی را به طور دائم تحت کنترل داشته باشد که چیلر جذبی هم از این قائده مستثنی نیست.
در حقیقت چیلر جذبی نیازمند کنترل دقیق می باشد تا دچار کریستال نشود، در ظرفیت مورد نیاز ساختمان کار کند، تجهیزاتش سالم بماند و منظورهای دیگری که در ادامه توضیح داده خواهد شد.
در این نوشته تعدادی از سنسورها و كنترلرها توضیح داده شده است. برای درک کامل تر عملكرد و تهیه نقشه مدار فرمان و مدار قدرت چیلر جذبی داشتن اطلاعات در این مورد ضروری می باشد.
1. كنترلر سطح مبرد
2. كلید قطع پمپ مبرد
3. كنترلر فشار بالای كندانسور
4. كنترلر دمای بالای ژنراتور
5. كنترلر دمای پایین مبرد
6. كنترلر دمای آب ورودی برج خنك كن به كندانسور
7. كنترلر دمای لوله ضد كریستال
8. كنترلر دمای آب خروجی سیستم
9. فلو سویچ جریان آب سیستم و برج
كنترلر سطح مبرد :
در واقع این كنترلر نوعی سویچ شناور می باشد و در صورتی كا تشخیص دهد سطح مبرد كم تر از حد تعیین شده است با فرمان به شیر برقی مسیر بین دهش پمپ ابزربر و مكش پمپ مبرد مقداری از محلول را وارد مبرد می نماید با این كار از دو پدیده كاویتاسیون در پمپ مبرد و كریستال شدن دستگاه به جلوگیری می نماید.
كلید قطع پمپ مبرد:
این كنترل كننده نیز از نوع كنترل كننده شناوری سطح می باشد ، و پایین تر از كنترلر سطح مبرد تنظیم می شود در صورت عمل نمودن كنترلر قبلی در صورتی كه سطح مبرد همچنان پایین تر بیاید این كنترلر حدی فرمان به خاموش شدن پمپ مبرد می دهد.
كنترلر فشار بالای كنداسور:
این كنترلر یك كنترل كننده ایمنی و حدی می باشد در صورت بالا رفتن بیش از حد فشار كندانسور ( فشار در حدود 1 بار )فرمان به خاموش شدن دستگاه تا زمان رفع این مشكل می دهد (فشار معمول كندانسور حدود 0.05 بار می باشد)
كنترلر دمای بالای ژنراتور:
این كنترلر نیز از نوع كنترل كننده های حد می باشد و در عملكرد عادی دستگاه تاثیری ندارد در صورت بالا رفتن بیش از حد دمای ژنراتور (چیلر های 2 اثره 165 درجه سانتی گراد وچیلرهای تك اثره 121 درجه سانتی گراد) فرمان به خاموش شدن مشعل دستگاه می دهد در بعضی از چیلر ها پس از پایین آمدن دما ژنراتور خود به خود دستگاه راه اندازی می شود و در بعضی باید با ریست نمودن دستگاه آن را مجددا راه اندازی نمود.
كنترلر دمای پایین مبرد :
همانطور كه از اسم این كنترلر مشخص است در واقع نوعی آنتی فریز می باشد و در صورت پایین آمدن دمای مبرد به زیر 4 درجه سانتی گراد فرمان خاموش شدن دستگاه را صادر می كند در عملكرد عادی دستگاه این كنترلر تاثیری ندارد (كنترلر حد) در صورت بالا رفتن مجدد دمای مبرد بالای 7 درجه سانتی گراد مجددا دستگاه راه اندازی می شود.
كنترلر دمای آب ورودی برج خنك كن به كندانسور:
یكی از دلالیل عمد آسیب دیدن چیلر های جذبی در واقع پایین آمدن دمای آب برج خنك كن می باشد با پایین آمدن دمای آب برج دستگاه به سمت پدیده كریستال و گسترش آن پیش می رود دستگاه های مختلف در بار مختلف می توانند با دما های مختلف از آب برج كار بدون مشكل كار نمایند ولی به طور معمول این كنترلر در دمای 24 درجه تنظیم می شود پس از پایین آمدن دما از دمای تنظیم شده و ارسال فرمان از این كنترلر برای پردازشگر اصلی این پردازشگر است كه تصمیم لازم را برای اصلاح این شرایط با صدور فرمان مختلف می گیرد. فرمان های مانند خاموش نمودن فن برج ،بای پس نمودن آب برج و یا اضافه نمودن بار دستگاه
كنترلر دمای لوله ضد كریستال:
بالا رفتن دمای این لوله در واقع هشداری برای شروع پدیده كریستال در دستگاه می باشد در شرایط نرمال این لوله كه مسیری بین ژنراتور و ابزربر می باشد با مقداری از محلول پر می باشد و شرایط را برای تفاوت فشار این دو قسمت حفظ می نماید در صورت بروز كریستال در مسیر (مبدل ) و ادامه آن و مسدود شدن جریان محلول به طور طبیعی در ژنراتور سطح محلول بالا رفته و باعث جاری شدن محلول از ژنراتور به ابزربر می شود دمای بالای این محلول باعث باز شدن مسیر جریان محلول و رفع كریستال دستگاه می شود در صورتی كه دمای لوله بالا رود(بالاتر از 71 درجه سانتی گراد ) این حس گر تشخیص داده و با فرمانی دستور به باز شدن شیر برقی مسیر بین دهش پمپ مبرد به مكش پمپ محلول می شود و با این كار باعث رقیق شدن محلول و رفع كریستال می شود.
كنترلر دمای آب خروجی سیستم:
در صورت پایین آمدن آب سرد خروجی سیستم از دستگاه و یا بالا رفین آن باصدور فرمان برای ژنراتور(شعله مستقیم مشعل ویا بخار ورودی) فرمان زیاد یا كم نمودن بار دستگاه را می دهد
سویچ جریان آب سیستم و برج (فلو سویچ) :
این سویچ وظیفه تشخیص جریان در لوله های آب برج خنك كن و سیستم را دارد در صورتی كه جریان در لوله ها برقرار نباشد از روشن شدن دستگاه . در صورت روشن بودن دستگاه با قطع جریان فرمان خامش شدن دستگاه را صادر می نماید .معمولا برای جلوگیری از بروز چنین مشكلی پمپ های برج و پمپ های آب سیستم را با مدار راه اندازی دستگاه اینتر لاك می نمایند .